Valon määrä lisääntyy, mutta niin lisääntyy stressikin?

Voit kuunnella blogikirjoituksen tästä:

Pitkä pimeä aika on vihdoin kääntymässä valoisampaan kevääseen. Luonnon kiertokulku, lisääntynyt valo ja kevään uusiutuminen näkyy monessa meissäkin energian lisääntymisenä. Ihanaa! Vai tunnistatko ehkä sen, että uuden vuoden lupaukset ja projektit ovat ajaneet sinut ylikierroksille? Suorittamisesta sohvakoomaan -kierre on asia, jota puramme monen asiakkaammekin kanssa. Mitä se siis konkreettisesti tarkoittaa?

Jos lähdemme suorittamaan päivää heti aamusta mielessä vain jatkuvasti pidentyvä tehtävälista, käy usein niin, että kun lopulta annamme kehomme ja mielemme hengähtää illalla, akkumme ovatkin loppu ja rentouttavan vapaa-ajan sijaan vajoammekin kaiken antaneena horrokseen vaikka sohvanpohjalle. Ja sama toistuu päivästä toiseen. Kun tämä kierre, eli jatkuva ylivireys- ja alivireystilojen välillä poukkoilu jatkuu riittävän pitkään, luomme kehollemme sen illuusion, että näin asioiden kuuluukin olla, tämä on normaalia.

Mistä jäämme tällöin paitsi? Elämästä! Optimaalisessa vireystilassa, eli ylivireys- ja alivireystilojen välissä, elämä tuntuu pääosin kevyeltä, nautittavalta ja vastoinkäymisetkin mahdollisilta ratkaista. Olemme hyvää seuraa sekä itsellemme että muille, nautimme uuden oppimisesta ja näemme elämän mahdollisuudet uhkien sijaan.Tavoiteltava tila, eikö? Ja täysin mahdollista saavuttaa.

Tässä muutama vinkkimme kohti nautittavampaa, täydempää elämää. Tärkeintä on tunnistaa oma vireystilasi. Pysähdy päivittäin useamman kerran kuulostelemaan sitä, menetkö liian kovilla kierroksilla. Jos näin on, pyri tietoisesti palauttamaan vireytesi siihen tilaa, joka tukee hyvinvointiasi. Tässä top 4 keinoamme: 

Lopeta multitaskaaminen. Monen asian kerralla tekeminen samanaikainen tekeminen ei ole aivoille mahdollista, vaan itse asiassa päädyt vaihtelemaan huomiotasi useamman asian kesken saaden aivot ylikuumenemaan niin, ettet itse asiassa saa mitään valmiiksi. Sulje kännykkä ja kaikki sen hälytykset ja päätä keskittyä vain yhteen asiaan, alkuun vaikka vain 10 minuutin ajan.

Pidä tauko. Ehdit sen kyllä. Jos et pääse tai ehdi ulkoilmaan vartiksi, ehdit aina vaikka hengittää kolme kertaa syvempään ulos. Tietoinen, rauhallinen uloshengitys aktivoi parasympaattisen hermoston, joka rauhoittaa samalla mieltäsi ja parantaa keskittymiskykyäsi sammuttaen tai ainakin hiljentäen käynnissä olevaa stressireaktiota. Voit tehdä sen vaikka keskellä palaveria ilman, että kukaan huomaa mitään!

Priorisoi. Kysy itseltäsi, mikä on tärkeintä juuri nyt. Jossain tilanteissa kokonaiskuormitusta saattaa helpottaa stressaavan puhelun hoitaminen pois alta, jossain vaiheessa taas kunnon to-do -listan kirjoittaminen. Joskus vireystilan optimoinnin hoitaa yksinkertaisesti pieni välipala.

Lataa akkusi. Mitä teet, jos puhelimesta on lopussa akku? Laitat virransäästötilaan tai lataukseen. Sama toimii itsesi kanssa: jos huomaat, että olet iltapäivään mennessä syystä tai toisesta ylikuormittunut, lataa akut. Tällöin kova hikitreeni työpäivän päätteeksi ei lataa akkuja vaan saa ne loppumaan kokonaan. Pääset ehkä taas huomenna treenaamaan kun tänään huolehdit akkujen lataamisesta vaikka mediattomalla illalla ja rauhallisella kävelylenkillä.

Hiljainen, oma aika ilman ulkopuolelta tulevia vaatimuksia lataa akkumme tehokkaasti ja auttaa löytämään oman elämän punaisen lankamme kaiken taustakohinan seasta. Aina elämäntilanne ei anna mahdollisuutta laittaa omaa elämää pauselle pidemmäksi aikaa. Oman ajan ja tilan tarpeeseen näissä hetkissä olemme rakentaneet miniretriitti-konseptin. Neljän tunnin rauhallinen, kehoa ja mieltä hemmotteleva ja huoltava tauko arjesta auttaa kirkastamaan omat prioriteettisi ja laskemaan kierroksia. Tarkemmat tiedot nettisivuiltamme!  

Iloa alkavaan kevääseen!

Hanna ja Jonna 

Comments are closed.